Vanliga frågor

Välkommen till Nordicsmile.se vanliga frågor. 

Vi månar om att du som är eller blivande kund skall vara nöjd med din upplevelse hos oss och att du ska känna dig trygg med att beställa på www.nordicsmile.se

Nedan ser ni de vanligaste frågor vi får gällande våra produkter.

Ifall ni inte hittar er fråga eller vill bara kontakta oss så kan ni använda er av vår chat funtion eller klicka är vidare till ”Kontakt”.  Vår kundservice svarar dagligen på dina frågor och vi svarar inom 24 timmar.

Vi på Nordicsmile kundservice ser till att du alltid får svar på dina frågor, oavsett vad du behöver ha hjälp med. Behöver du hjälp med en beställning eller att hitta rätt produkter som passar för dig är du alltid välkommen att kontakta oss!

Vad innebär tandblekningsprocessen?

Tandblekning är en blekningsprocess som bleker missfärgningar av tandemaljen. Nordicsmiles produkter är säkra och effektiva. Nordicsmiles tandblekningsgel läggs i en formbar munskena som man applicera sina tänder i för ca 30-60 minuter. Detta måste göras dagligen tills du uppnår den önskade blekningseffekt som du är nöjd med. Med dessa enkla steg kan du få en professionell tandblekningsbehandling utan att betala en massa pengar till en tandläkare. Nordicsmiles metoder är identiska med den som man normalt får hos tandläkaren.

Hur fungerar tandblekningsprocessen?

Ett avtryck av dina tänder görs hemma med våra lättanvända formbara munskenor. Du applicerar sedan tandblekningsgelén inuti munskenorna och placerar dessa över dina tänder. De flesta ser resultat redan inom några dagar. Det går bra att slumra till vid användning men vi rekommenderar inte att ha gelén på i mer än 60 minuter.

Hur fungerar tandblekningsprocessen mot missfärgningar?

Tandblekning är en enkel metod samt process som bleker missfärgningar på tandemaljen. Nordicsmiles produkter och blekningsmetoder är identiska med det som tandläkare och dyra kliniker använder som tar bort missfärgningar och bleker dina tänder bländande vita skonsamt och effektivt. Den aktiva ingredienserna börjar jobba och brytas ner, bearbetar syre på de missfärgade organiska avlagringar , vilket i sin tur gör tänderna vita.

Vad innehåller Nordicsmiles produkter?

Nordicsmiles tandblekningsgel är 100% fri från väteperoxid, karbamidperoxid och animaliska restprodukter som kan förekomma i olika tandblekningsprodukter. Vår metod består av ett komplext gelé som bryts ner inne i munnen och frisätter syre i icke-radikal form. Syret har en uppgift att reagera med de organiska fläckarna och missfärgningarna på tänderna och oxiderar dem vilken i sin tur gör tänderna vitare och vitare utan att skada tänderna.

Vilka metoder passar mig bäst för att uppnå bästa resultat?

Med vårt Nordicsmile hemmakit som innehåller munskenor formar du dem och fyller dem med gelé som får verka mot tänderna i omkring 30 minuter. Denna metod är den mest använda och bleker tänderna grundligt och här kommer man åt mellan och bakom tänderna. Denna metod kräver lite mer jobb och tid med ger ett bra resultat. Sen har vi Nordicsmiles remsor eller Nordicsmiles strips som är väldigt enkla att använda. Resultatet med denna metod är också bra med blir inte lika grundligt och oftast blekar men den del av tänderna som syns när du ler.

Är resultatet permanent?

Om man följer instruktionerna som medföljer så blir det för de flesta personer som använder våra Nordicsmile produkter ett resultat som håller i många år. Dina tänder har i första hand blivit missfärgade genom intag av mat och dryck. Dryck som rödvin, kaffe, Cola samt rökning kommer gradvis att göra tänderna mörkare igen efterhand med tiden som går. För att undvika missfärgningar kan man finputsa med en behandling vartannat år. Detta kan vara annorlunda från person till person beroende på konsumtion av produkter som missfärgar tänder.

Varför är formbara munskenor viktiga?

Formbara munskenor är väldigt viktiga för att dom skapar dom rätta förutsättningar att få ett tillräckligt blekningsresultat. Ej formbara munskenor kan orsaka ojämn blekning eller fläckar på tänderna och kan vara väldigt obekväma att använda. Nordicsmile munskenor är av högsta kvalitet och silikon och ingår i vårt lyxpaket och hemmakitet.

Är det säkert att bleka mina tänder hemma?

Många tester har gjorts så att allt är säkert för dig. Nordicsmiles hemmatandblekningsprodukter är speciellt utformade för att vara så enkla och säkra för användning och levereras med utförlig bruksanvisning.

Hur lång tid tar blekningsprocessen?

Resultaten är beroende av varje persons individuella egenskaper, hur lång tid och hur ofta du bleker tänderna, men de flesta ser resultat redan inom ett par dagar.

Finns det några bieffekter?

Nordicsmiles tandblekningsgelé är speciellt utformad för att undvika ilningar i tänderna, och innehåller inte de ämnena som vanligtvis orsakar värk och ilningar. Nordicsmiles produkter är fria från väteperoxid och karbamidperoxid. Våra produkter innehåller vatten, DL menthol, cellulose gum, EDTA, sodium chlorite, citric acid och glycerin. Vi skickar gärna en produkt beskrivning vid intresse. Det finns inga kända biverkningar och sidoeffekter.

Hur påverkas konstgjorda tänder (tex. av plast och porslin) av blekningsmedlet?

Tänder som är konstgjorda skadas inte av Nordicsmile produkter. Men resultatet kan skilja sig gentemot riktiga tänder. De konstgjorda tänderna har även de blivit missfärgade detta kommer at blekas bort men de kommer aldrig bli vitare än vad det var från början. Kunder som har haft konstgjorda tänder och använt våra produkter av upplevt en skillnad som syns och skapar ett bra helhetsintryck.

Jag har haft tandställning och har nu en ståltråd på baksidan av tänderna, kan jag använda era produkter?

Det går bra att använda Nordicsmiles produkter även om du har en ståltråd på baksidan av dina tänder.

Jag har ett tandsmycke, kan jag använda era produkter?

Det att du har ett tandsmycke är inget problem för utföringen av behandlingen. Det vill säga, blekningsgelen kommer inte att skada tandsmycket.

Minimum ålder för användning

Minimum åldern för användning av Nordic smiles alla produkter är 18 år.

Hur kan jag betala?

Du kan betala med kort eller mot faktura.

Fakturabetalning

Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer ingen fakturaavgift . För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Kortbetalning

Vi accepterar de flesta normala kreditkort. Vi samarbetar med Payson för att kunna erbjuda dig högsta möjliga säkerhet vid kortbetalningen. Kortnummer och dina uppgifter är skyddade utav Payson och lämnas inte ut till tredje part. Nordicsmile lagrar inte dessa uppgifter. Payson är en av nordens ledande kortbetalningshanterare.

Information om pantsättning

Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Kontakt

Har du funderingar eller frågor gällande produkterna, fakturan eller din order? Använd vår frågeformulär eller vår live-chat som är tillgänglig Mån-Fre 09.00-18.00, Lör 10.00 – 17.00 och Söndag 11.00-17.00.

Allmänna reklamationsnämnden

Nordic smile lovar att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: http://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se

Box 174

101 23 Stockholm

EU ODR: http://ec.europa.eu/odr

Köp- och leveransvillkor

1. Orderbekräftelse

En orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress som du har angivit i dina kunduppgifter. Det kan vara bra att spara den vid eventuella kontakter med kundtjänst.

2. Leveranstid

Vid beställning innan kl 15.00 skickas varorna samma dag vilket betyder att du normalt sett bör få leveransen 1-2 dagar efter. Vi använder oss av Postnord för att skicka våra paketet och tar tyvärr ingen ansvar ifall det dröjer med leveransen.  Om vi inte kan uppfylla våra åtagande gällande leveranstid kommer du att informeras omgående där vi förklarar vad som skett samt ge dig en ny leveranstidpunkt. Du har givetvis rätt att häva köpet utan kostnad.

3. Frakt

Alla våra produkter levereras fraktfritt inom Sverige. Frakt i övriga Europa anges vid beställning och val av land.

4. Betalningssätt

Vi använder svenska payson som betalsätt.  Alla våra betalalternativ uppfyller de senaste säkerhetskraven. Vi sparar givetvis inga uppgifter som du lämnar.

5. Sen betalning

Vid sen betalning tillkommer en förseningsavgift på 50 kr och lagstadgad dröjsmålsränta. Denna avgift tas endast ut vid val av Payons faktura och hanteras av Payson. Alla frågor gällande fakturan hanteras av Payson.

6. Nöjd Kund Garanti

Om du mot förmodan inte skulle vara nöjd med produkterna betalar vi tillbaka hela beloppet. Nöjd Kund Garantin gäller i 14 dagar från beställningsdagen om du uppfyllt följande punkter:

  • Följt instruktionerna och använt produkterna korrekt
  • Använt dig av den medföljande instruktionsboken. Före och efter bilder kan komma att krävas
  • Meddelat Nordic Smile kundtjänst att du vill returnera produkterna inom 14 dagar från beställningsdagen.

Garantin kan endast användas en gång. Vi kräver att alla produkter returneras i originalförpackning. Du får själv stå för kostnader för returfrakten som ska ske med REK Brev där du ska kunna visa sändnings-ID. Bifoga beställningsnummer i paketet. Nöjd Kundgaranti gäller INTE för  bettskenor, fakturaavgifter eller porto. Notera att Nöjd Kundgaranti inte gäller om Payson AB har skickat ut en påminnelse eller om fakturan från Payson AB har förfallit. Nordic Smile måste först motta returen för att kunna kontrollera innehållet, betala därför ALLTID fakturan för att undvika att Din retur inte godkänns. Notera att vi hanterar returer på vardagar. När ovan är uppfyllt och VI HAR MOTTAGIT paketet påbörjar vi returproceduren. Följande gäller endast på beställningar från vår hemsida.

7. Reklamationer

Om våra produkter skulle vara defekta eller få en felaktig leverans så ersätter vi dig kostnadsfritt med en ny vara. Vi tillhandahåller dig en frankerad returetikett. Vänligen returnera varan tillsammans med fakturan eller en kopia på fakturan. Vänligen ange din returorsak på fakturan. Reklamationen gäller ej ifall du inte tar först kontakt med Nordic Smile kundtjänst antingen via vårt kontaktformulär eller via vår live-chat. Vi återbetalar inom 30 dagar från när vi mottagit produkten. Ovan gäller ej vår Nöjd-kund-Garanti, se punkt 9.

8. Ångerrätt

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan.

9. Tvist

Tvister med anledning av dessa villkor ska avgöras i svensk domstol.

10. Lägsta ålder för köp.

Nordic Smile följer gällande lagar och god affärssed och säljer därför inte till personer under 18 år. Genom att godkänna våra villkor i kassan intygar du att du är 18 år eller äldre.

Personuppgiftspolicy

Skydd av dina personuppgifter.

Nordic Smile är inriktat på att skydda Dina personuppgifter. Vi använder omfattande säkerhetsteknik och processer för att skydda Dina personuppgifter från obehörig åtkomst, användning eller utlämning. T.ex. lagrar vi dina personuppgifter på säkrade datorservrar, som befinner sig i kontrollerade miljöer. När vi överför konfidentiell information (till exempel kreditkortsnummer) via Internet, skyddas den med kryptering, av säkerhetsprotokollet SSL (Secure Socket Layer). Webbplatsen sparar ALDRIG Ditt kreditkortsnummer.

Insamling av Dina personuppgifter.

Vi kan hålla reda på hur Du navigerar på webbplatsen, de webbsidor Du besöker och andra aktiviteter på denna webbplats för att avgöra vilka delar av webbplatsen som är mest populära. Denna information används även för att leverera specialinnehåll och erbjudande till besökare vars beteende indikerar att de är intresserade av ett särskilt område.

Vi kan även samla in viss information om Ditt operativsystem och Din browser, för att kunna öka servicegraden i samband med den tekniska utvecklingen, när Du besöker webbplatsen. Denna information kan inkludera: Din IP-adress, typ av browser, domännamn, antal besök, populära sökningar och referenser från andra webbplatser. I förekommande fall används informationen för att utföra de tjänster som finns på webbplatsen, för att upprätthålla tjänsternas kvalitet och för att tillhandahålla generell statistik angående användningen av webbplatsen.

Användning av Dina personuppgifter

I de fall som vi samlar in och använder Dina personuppgifter gör vi det för att driva webbplatsen och för att leverera de tjänster som Du har efterfrågat. Vi använder t.ex. Din e-postadress för att översända servicerelaterade meddelanden till Dig och eventuella nyhetsbrev, marknadsföringsmaterial eller reklamerbjudande som Du har efterfrågat. Enligt vad som beskrivs nedan kan Du själv välja om Du vill eller inte vill erhålla nyhetsbrev, marknadsföringsmaterial och reklamerbjudanden, men vissa servicerelaterade meddelanden såsom information om orderstatus, betalningar o.dyl. anses utgöra en väsentlig del av tjänsten.

Om vi samlar in Ditt personnummer gör vi det för att öka säkerheten och för att kunna ha möjlighet att kontrollera kreditvärdigheten.

Med undantag för vad som anges nedan kommer de personuppgifter som Du tillhandahåller på denna webbplats inte att vidarebefordras utanför Nordic Smile och dess närstående bolag utan Ditt tillstånd.

Vi kan komma att lämna ut Dina personuppgifter om lagen så kräver, eller om vi i god tro anser att detta är nödvändigt för att: (a) uppfylla föreskrifter i lag eller rätta sig efter ett rättsligt beslut som delgivits Tandblekning BeConfiDent eller webbplatsen, (b) skydda och försvara rättigheter eller egendom tillhörande Tandblekning BeConfiDent och webbplatsen eller (c) under extraordinära omständigheter skydda den personliga säkerheten för användare av våra tjänster, webbplatser eller tredje man.

Personuppgifter som insamlas av webbplatsen kan lagras och bearbetas inom EU eller något annat land där vi har vår verksamhet.

Kontroll av Dina personuppgifter.

Du kan välja att stoppa fortsatta reklamutskick och erbjudanden via e-post genom att klicka här och sedan mata in Din e-postadress och klicka på ”skicka”.

Om Din e-postadress har ändrats och Du även i fortsättningen vill erhålla våra nyhetsbrev måste Du anmäla Dig på nytt för reklamutskick och erbjudanden samt ange Din aktuella e-postadress.

Vi kan komma att sända ut e-post som informerar Dig om teknisk service, information om nyheter eller ändringar och uppdateringar av webbplatsen.

Användarkonto.

För att kunna använda vissa funktioner på webbplatsen måste Du tilldelas ett användarkonto. För åtkomst till Ditt användarkonto krävs ett lösenord, som är personligt. Du ansvarar för hemlighållande av Ditt lösenord. Lämna inte ut information om Ditt lösenord till någon annan person. Om Du delar dator med någon annan bör Du alltid logga ut ur datorn för att skydda Din information i förhållande till senare användare av datorn.

Missbruk av Ditt användarkonto.

Vid försök till bedrägeri eller annat missbruk av tjänster på webbplatsen, förbehåller sig Nordic Smile rätten att neka personer och företag tillgång till webbplatsen och de tjänster som tillhandahålls både på webbplatsen, via tjänster på andra webbplatser och i andra medier så som erbjudanden i tidningar, radio och på TV etc. Respekteras inte denna avstängning från ovan nämnda tjänster kommer Nordic Smile att söka rättsliga påföljder.

Ändring av policy. 

Vi uppdaterar ibland denna personuppgiftspolicy. När vi gör det kommer vi även att ändra datumet för ”senast uppdaterad” högst upp på denna webbsida. Om det sker väsentliga förändringar i denna policy kommer Nordic Smile att meddela Dig detta genom att placera ett tydligt meddelande därom på webbplatsen. Vi uppmanar Dig att regelbundet läsa igenom denna policy för att hålla Dig informerad om hur vi hjälper till att skydda Din information.

Anmärkningar på personuppgiftspolicyn eller dess efterlevnad.

Vi välkomnar Dina kommentarer rörande denna personuppgiftspolicy. Om Du anser att vi inte följt denna policy ber vi Dig kontakta oss via e-post eller brevledes.

Senast uppdaterad 2018-03-25